Lisanne in Uganda!

De laatste dagen in het mooie Kampala

De laatste dagen in het mooie Kampala

Het zit er bijna op… nog een paar dagen en dan is het alweer tijd om afscheid te nemen. Ga er nog even voor zitten, want hier is voorlopig de laatste Ugandablog!

Maandagochtend ging het met lezen op school weer ontzettend goed, weer een nieuwe letter en veel nieuwe woorden. Ik vind het echt bizar om te zien wat er gebeurd is afgelopen maanden met Ammi. We begonnen met: welke klank hoor je eerst? Welke woorden rijmen? Welke plaatjes hebben een 'k'? Enzovoorts. Maar nu? Nu kan Ammi woorden, complete zinnen en korte verhaaltjes lezen! Wauw, wat is de ontwikkeling van een kind toch bijzonder om mee te mogen maken en al helemaal als je zo dichtbij staat. Af en toe was het best even moeilijk voor ons allebei, maar wat een stappen heeft hij gemaakt! En als ik even door mag gaan… wat kan deze meneer goed en netjes schrijven! Trouwens, rekenen mag ook wel even genoemd worden, ondertussen telt hij tot 100 en kan hij de hele uren op een klok kijken. Al deze dingen doet hij ook nog eens zonder andere klasgenoten waarvan je kunt leren.

Over klaslokalen gesproken… ik kreeg een aantal foto's van een van m'n nieuwe collega's van mijn klaslokaal in Almere! WAUW! Wat een prachtig lokaal, en alles is helemaal startklaar gemaakt door de collega's en ouders, echt geweldig. Dat soort dingen zorgen ervoor dat mijn handen gaan jeuken en ik aan de slag wil gaan. Nou mag ik dat natuurlijk ook al binnenkort, ik kijk er echt naar uit!

Maandagmiddag zijn Inge en ik met de jongens een autoritje gaan maken naar de evenaar, die loopt namelijk dwars door Uganda. Onderweg kom je weer de mooiste dingen tegen, ik kan volgens mij wel een paar jaar in een auto rondrijden in Afrika. We reden door verschillende dorpjes, het ene dorpje is een mandendorp, het andere een trommeldorp en weer een ander het krukjesdorp. Langs de weg staan houten hutjes met al deze handgemaakte dingen die verkocht worden. Prachtig om te zien en weer een stukje cultuur waar ik nog steeds geen genoeg van kan krijgen. Bij de evenaar hebben we een kop koffie gedronken en wat lekkers gegeten. Gek idee dat je het ene moment op het noordelijk halfrond staat en vervolgens op het zuidelijk halfrond. Onderweg hadden we trouwens ook weer hilarische momenten, eerst hadden we een gast… een enorme sprinkhaan die door het dolle heen was. Inge en ik begonnen te gillen, maar uit eindelijk heeft Inge hem heldhaftig de auto uit gebonjourd. Vervolgens werden we aangehouden door een redelijk aardige verkeerspolitieman, maar kon Inge haar rijbewijs niet vinden… 10 grijze haren verder had ze hem gelukkig toch te pakken en konden we gerust doorrijden.

Normaal gesproken lees ik aan het eind van de ochtend nog even voor aan Ammi, maar dinsdag was het even de omgekeerde wereld… Ammi las voor aan de juf! Jaja, zo goed gaat het dus met lezen. Rekenen ging over passen en meten, helemaal Ammi's ding dus dat was ook erg leuk. Toen Samm een middagdutje deed zijn Inge en ik naar een 'beautysalon' gegaan. Daar hebben we een heerlijke pedicure en manicure gehad, lekker relaxen. We waren ongeveer 2 uur onder de pannen, m'n voetjes zijn denk ik nog nooit zo zacht geweest, top!

Woensdag ging het ook weer super met Ammi, hij leest zelfs woorden waarvan we bepaalde letters nog niet behandeld hebben in het boek. Op de 'Ugandaschool' heeft hij de letters al geleerd in het Engels. (nou ja, meer een soort van geleerd op te dreunen zullen we maar zeggen) Maargoed, dat helpt nu dus wel mee bij het lezen. De methode waarmee ik gewerkt heb geeft aan dat een kind met deze methode in 40 uur kan leren lezen, Inge en ik kwamen tot de ontdekking dat het bij Ammi inderdaad ongeveer zo lang geduurd heeft. Bijzonder eigenlijk toch hoe dat proces verloopt, een wonderlijk iets wat wij als mensen nooit hadden kunnen bedenken. Woensdagmiddag ben ik even brood gaan halen bij de Nederlandse bakker 'BBROOD'! Ondertussen ook maar weer een bakkie koffie ergens gestrikt. Onderweg kwam ik langs een winkelcentrum waar een aantal donkere Kerstmannen mega vals kerstliedjes aan het spelen waren… Very strange! 's Avonds had ik een mail van m'n nieuwe collega's op school met een heleboel informatie over de kinderen die ik mag lesgeven en het hele lesgeven zelf. Dus ik kan de komende dagen lekker aan de slag en mijzelf vast inlezen. Echt super wat de collega's allemaal al gedaan hebben, de klas is echt prachtig en alle informatie helpt mij me alvast voor te bereiden. Daarnaast zorgen al die dingen ervoor dat ik steeds meer zin krijg om te beginnen!

Donderdag zouden we met vrienden van Nico en Inge naar een zwembad gaan, maar toen we wakker werden en uit ons raam keken zagen we dikke grijze wolken en de zon was nergens te bekennen. In de hoop dat de zon nog tevoorschijn zou komen zijn Ammi maar met ons noodplan begonnen: eventjes school en daarna dan maar naar het zwembad. Helaas veranderde er vrij weinig in het weerbeeld, dus zijn we naar ons extra noodplan overgestapt… Naar de dierentuin in Entebbe!! Dat stond nog op het programma en aangezien Ammi zich toch niet meer kon concentreren op zijn school werk en we allemaal rekening gehouden hadden met een dagje buitenshuis zijn we op pad gegaan. We hebben een heerlijke middag gehad! Bij aankomst werden we verwelkomd door een tiental aapjes die op allerlei auto's aan het klimmen waren. We hebben eerst een hapje gegeten met uitzicht over Lake Victoria en zijn daarna langs alle dieren gegaan. De dierentuin zat echt goed en leuk in elkaar, ook nog redelijk educatief, wel minder dan een Nederlandse dierentuin uiteraard. Van giraffes tot een loslopende olifant en dikke vette pythons, je vindt het er allemaal! De jongens hebben ook genoten, Samm op zijn bodaboda loopfiets en Ammi met zijn karretje en skateboard, mooi gezicht. Toen we in de auto stapte om naar huis te gaan kwamen we erachter dat de aapjes niet alleen op de andere auto's hadden gelopen, op onze voorruit stonden allemaal hand en voet afdrukjes in het stof!

De laatste lessen zitten eraan te komen, toch proberen we er veel uit te halen en vooral plezier voor Ammi te creëren. Vrijdag hebben we nog wat kerstwerkjes gemaakt naast onze gewone taal en rekenactiviteiten. Rekenen ging trouwens ook heel erg goed, we hebben weer met geld geoefend en Ammi vindt dat moeilijk, maar vandaag had hij er zelfs plezier in! Het huis begint steeds meer in de kerstsferen te komen, Wasswa heeft een paar dennentakken bij de buren gejat (wel eerst gevraagd hoor) en in een pot gezet. Het ruikt in ieder geval heel erg naar kerst en we hebben een soort van kerst… eeh, boom. Haha.

Vrijdagavond hadden we nog een kampvuurtje, dat zal ik gaan missen zeg! De jongens van het Psalm Project waren er en hebben hilarische verhalen verteld over hun jeugd. Lekker warm rond het vuurtje, staren in de vlammen en luisteren naar grappige en typische Afrikaanse verhalen. Natuurlijk hebben we ook samen gezongen, na alle psalmen zijn we maar over gegaan op christmas carols!

Over christmas carols gesproken… zaterdagavond hebben we er ook weer heel wat gezongen. 's Middags zijn we naar een Nederlandse MAF familie geweest, een van de kinderen was jarig geweest en wilde dat graag met ons vieren. Samen gegeten en toen naar de Amerikaanse club gegaan waar een soort 'kerstconcert' was. Verschillende kerstliederen en Bijbelteksten kwamen voorbij terwijl het steeds iets donkerder werd en alle kaarsjes mooi gingen schijnen en we rond het zwembad zaten. Vooral de jongens vonden de kaarsjes helemaal geweldig (zie foto's) en Ammi heeft heel goed meegezongen.

In de kerk zondag hebben we ook alleen maar kerstliedjes gezongen en er werd gepreekt over Jozef en Maria. 's Avonds bij ABU hebben we 6 minipreekjes gehad waarin eigenlijk het hele kerstverhaal aan bod kwam. Gek idee dat het de laatste keren waren in deze kerken, gelukkig zie ik de mensen die ik veel gesproken heb waarschijnlijk nog deze week.

Zo, dat was het dan alweer, de laatste blog vanuit Uganda… De tijd is voorbij gevlogen en ik heb het hier heerlijk gehad! Veel gezien, geleerd, gedaan en meegemaakt. Te veel om op te schrijven en deze blog is al zo lang! Dat vertel ik jullie allemaal in levende lijve als ik weer op Nederlandse bodem sta!

Terwijl jullie lekker kerstvakantie aan het vieren zijn, werken Ammi en ik nog kei hard op school. Verder staan er nog hele leuke dingen gepland voor de komende dagen. Vanavond ga ik met een aantal mensen naar een kerstmusical die helemaal fantastisch schijnt te zijn. Morgenmiddag komt er familie uit Nederland, een broer en schoonzus van Inge. 's Avonds hebben we als een warm welkom nog een kampvuurtje gepland. Dus vervelen zal ik me zeker niet!

Woensdagavond om 22.30uur (20.30uur Nederlandse tijd) ga ik de lucht in en dan hoop ik rond 6.00uur Nederlandse tijd weer met beide benen in ons kikkerlandje te staan.

Tot snel!!

Lisanne

Reacties

Reacties

Wieke

lieve Lies, nou nu schiet het op!!
Leuke dingen heb je weer meegemaakt afgelopen week. Sterkte met afscheid nemen!!
Tot over drie nachtjes......

Cees M

Je bent weer veel ervaringen rijker Lisanne. Bedankt voor het delen daarvan! De laatste dagen om daar nog te genieten en afscheid te nemen, maar ook om weer uit te zien naar huis. Een goede reis toegewenst en ik hoop je in onze gemeente weer te ontmoeten.
Groeten.

Opa en oma van Leeuwen .

Oh ,lieve Lies , wat heb je toch veel beleefd deze 2 maanden en wat heb je Ammi veel kunnen leren , hij is wel een SUPER leerling hè ? Fijn dat je zo dankbaar bent voor dit avontuur .Wij zijn blij dat je bij leven en welzijn donderdag weer bij ons bent. We wensen je een voorspoedige reis ,en doe de familie daar de hartelijke groeten . Wat leuk dat ze in Almere , alles al voor je hebben ingericht ,je komt in een gespreid bedje zogezegd . Dat is wel een mooie binnenkomer ! Nou , lief tot gauw en bedankt voor al je mooie verslagen . Liefs van opa en oma .

opa en oma Vreugdenhil

Heel erg bedankt voor al je mooie verhalen, zo waren we steeds op de hoogte en was je in onze gedachten en gebeden. Nog een paar dagen genieten en dan......veilig thuiskomen. Je laat heel wat achter , maar er staan je ook weer nieuwe, mooie dingen te wachten. Groet iedereen van ons. Liefs!!

Christina

Goede reis terug alvast! Geniet nog van de laatste dagen daar en natuurlijk nog gefeliciteerd met je baan!! Zo leuk????
Groetjes Christina

Christina

Uh dat moesten natuurlijk uitroeptekens Zijn
Zo leuk !!!

Hanneke en Dick Jim

Hoi Lisanne, wat een verhalen. Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. En wat gaaf dat Ammi zoveel geleerd heeft. Dat hij jou ging voorlezen! Geweldig. Nog een paar dagen en dan weer terug naar Nederland. Zal weer wennen zijn. Je bent in zo'n andere wereld geweest. Je zult veel mensen en dingen missen. Maar ook weer fijn om familie en vrienden in Nederland terug te zien. En ook al leuke contacten over je nieuwe baan.
We wensen je nog een paar goede dagen. Sterkte met afscheid nemen. We bidden om een veilige terugreis.

Liefs!

Rika Hakvoort

Hallo Lisanne,

Bedankt voor al je leuke verhalen in je blog. Ik heb ze steeds met veel plezier gelezen.

Succes nog in de laatste week, vooral sterkte bij het afscheid nemen.

Een goede reis gewenst en graag weer tot ziens op 1e kerstdag.

Hartelijke groeten,
André en Rika Hakvoort

Jannie van Halteren

Hoi Lisanne,

Bedankt dat we zo je belevenissen konden volgen. Je kunt leuk schrijven.Ik wens je een goede terugreis en een veilige thuiskomst.
Hartelijke groeten,
Jannie van Halteren

Riek

Goede vlucht terug en tot ziens op nederlandse bodem!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!